יום שבת, 13 בספטמבר 2014

תוכנה חינם


תוכנה חינם היא תוכנה שניתן להשתמש בה באופן חופשי ללא תשלום אך לא ניתנת לעריכה ולשינוי קוד מקור. תוכנה בחינם היא תוכנה ללא מטרות רווח והיא משרתת את משתמשי המחשב בצורה חופשית חינם. "תוכנה בחינם" היא לא נחשבת לתוכנה לשימוש חופשי. מה שאומר שאין למשתמשים את הזכות לשנות ולשפר את התוכנה ולנבור בשפת הקוד שלה. תוכנה בחינם לפעמים מותנת בהסכם רישיון המאשר שימוש בתוכנה רק למשתמש פרטי ולא לצורך מסחרי.

תוכנות חינם בחלקם המצומצם מאפשרות גם גישה לקוד המקור של התוכנה. יש תוכנות חינם המוגנות בזכויות יוצרים ומאפשרות רק שימוש בתוכנה עצמה בחינם ללא אפשרות לערוך ולשנות את קוד המקור. חשוב לומר, לתחום הידוע בשם תוכנות בחינם היבטים משפטיים וטכניים רבים איתם מתמודד בצורה יום יומית טכנאי מחשבים בהבנת המוצר בדיקה האם הנ"ל עומד בתקנים המתבקשים, כמו פטנטים בתחום התוכנה שלפעמים יכולים לגרום לעיקוב המפתחים ובכך למנוע מהתוכנה להיות חופשית. לעומת זאת תוכנה חופשית יכולה להיות מפותחת בשיתוף פעולה על ידי קבוצה של מתכנתים, על ידי מתנדבים, או תאגידים.

הרעיון עצמו של תוכנה חופשית הוא פרי יוזמה של ריצ'רד סטולמן, ראש פרויקט GNU. הדוגמא הידועה של תוכנה חופשית היא מערכת ההפעלה לינוקס, מערכת המוצעת כחלופה למערכת ההפעלה ווינדוס הידועה. חשוב להבין שלפעמים ישנו בלבול בין תוכנה חינם לבין תוכנה חופשית. אני אסביר ואתן דוגמאות. לדוגמא, אחת התוכנות הידועות לעריכה ועיצוב תמונות בחינם היא תוכנה לעריכת תמונות בחינם למשתמש הביתי התוכנה מוצעת בחינם ללא תשלום אך לא ניתנת לשינוי ועריכת קובץ המקור שלה ולכן היא לא נחשבת לתוכנה חופשית! תוכנה חופשית היא תוכנה לשימוש ללא הגבלות!

לסיכום, תוכנות בחינם לעיתים מתבלבלות עם תוכנות חופשיות. תוכנה חינם מתארת מצב בו אפשר להוריד את התוכנה ללא תשלום בלבד ולהשתמש בתוכנה עצמה. כאשר תוכנה חופשית היא תוכנה ללא תשלום המאפשרת בנוסף לשימוש בה הפצה, שינוי שפת קוד, עריכה ופיתוח ושימוש חוזר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.